I fjor var satsingsområdet vårt, “mangfoldig naturglede”. Da var også utgangspunktet at vi var gode på fysisk aktivitet, men kanskje ikke like god til å være bevisst å bruke andre fagområder ute i naturen , som eks estetiske fag. Derfor har dette året blant annet vært preget av at vi har hatt mer fokus på bruk av naturmaterialer ute og inne.
Vi har kvittet oss med unødvendig plast og tatt i bruk gjenbruk av ulike materialer, i samarbeid med foreldrene.
Når vi nå starter det nye barnehageåret, ønsker vi å utvikle “mangfoldig naturglede” til å bli noe mer, en slags fordypning. Vi tenker at hver avdeling skal få fordype og skolere seg innen sitt valgte fokusområde, som eks estetiske fag eller kommunikasjon, språk og tekst ute i naturen. Her vil helhetslære (HHL) tanken med nære relasjoner, planlagt og situasjonsbetinget læring, stå sentralt. De skal sammen med ungene finne ut av hva de vil undersøke og hva de trenger for å finne svar, eks bøker, kurs, turer til ulike habitat o.l. Prosessen skal dokumenteres ved hjelp av tekst, foto, lyd og fortelling og presenteres for hverandre i og utenfor avdelinga. Vi vil også at foreldrene skal bidra i samarbeidet med fordypningen.
Tussan (0-3 år) - Kunst, kultur og kreativitet
Villvettan (3-6 år) - Kunst, kultur og kreativitet